!!! В случай, че имате проблем с изтеглянето на формулярите с някои от версиите на Google Chrome, моля, използвайте друг браузър – Mozilla, Edge или пр.
За целите на настоящата програма визуалните изкуства включват: живопис, скулптура, графика, рисунка, илюстрация, карикатура, керамика, текстил, стъкло, фотография, арт инсталации, видео и дигитално изкуство, дизайн и художествени занаяти. Проекти в областта на архитектурата, музикалното и танцово изкуство, модата, киното и компютърните игри не са обект на финансиране по настоящата програма.
Финансовата подкрепа се предоставя след проведен конкурс по документи.
Подцели на програмата:
1. създаване на благоприятни условия за творческо развитие на художници, куратори критици и арт мениджъри в областта на визуалните изкуства;
2. стимулиране на местни и международни партньорства и обмен;
3. развитие на динамична и витална художествена сцена, критическа среда и публичен диалог;
4. създаване и представяне на съвременни форми на изкуство или прилагане на актуални модели и практики по отношение на традиционни изразни средства и културно наследство;
5. развиване и привличане на нови публики; достъпност и демократичност при представянето на визуалните изкуства, включващи и слабо представени групи или такива със специфични потребности.
Приоритети на конкретната сесия:
1. стимулиране участието на млади автори с цел утвърждаването им на художествената сцена;
2. разглеждане на актуални теми през призмата на визуалните изкуства.
3. утвърждаване и развиване на капацитета на организацията чрез осигуряване на възнаграждения за преките участници в проекта;
4. наличие на възможност за представяне в дигитална среда.
Обща сума за финансиране на проекти – 700 000 лв.
Минимална сума за кандидатстване за финансиране на проект –
10 000 лв. с ДДС.
Максимална сума за кандидатстване за финансиране на проект – 30 000 лв. с ДДС.
Допустими кандидати:
− частни културни организации по смисъла на чл. 10, ал. 1 от Закона за закрила и развитие на културата, вписани към датата на подаване на проектното предложение в Регистъра по чл. 14, ал. 4 от Закона за закрила и развитие на културата, и съгласно предмета им на дейност осъществяват дейности в областта на визуалните изкуства.
държавни и общински културни институти: художествени галерии и музеи, в структурата на които има художествени отдели, вписани към датата на подаване на проектното предложение в Регистъра по чл. 14, ал. 4 от Закона за закрила и развитие на културата, които съгласно предмета им на дейност осъществяват дейности в областта на визуалните изкуства.
Недопустими кандидати:
− физически лица;
− културни организации, които не са вписани в Регистъра по чл. 14, ал. 4 от ЗЗРК;
− кандидати, които не са отчели предоставено от МК финансиране по договор, с изтекъл срок на действие.
Допустими дейности за финансиране:
− организиране на изложби;
− създаване на произведения на изкуството;
− образователни програми и работилници;
− творчески резиденции, лекции и други дискусионни форми (дискусии, конференции, форуми, семинари, публични дебати);
− проучвания, каталози, сборници, монографии и други издания в областта на визуалните изкуства.
Допустими разходи за финансиране:
1. пряко свързани с изпълнението на проектните дейности (вкл. административни разходи):
− командировъчни разходи, съгласно Наредбата за командировките в страната: дневни (20 лв. на ден ако командированият не нощува в населеното място, където е командирован и 40 лв. на ден ако лицето нощува), нощувки (до 90 лв. за една нощувка) и транспортни разходи;
− транспорт, свързан с проектните дейности;
− разходи за материали и услуги;
− наем на техника и/или пространство;
− възнаграждения на привлечени външни лица за реализацията на проекта;
− инсталационни разходи;
− разходи с характер на текущ ремонт, които се изпълняват единствено за целите на представяне на конкретната инсталация на произведение и/или изложба, които имат временен и обратим характер и нямат за цел да правят трайни подобрения, които остават след края на проекта в пространството, в което е бил представен, др.).
2. Разходи за управление на проекта – разходи, свързани с възнагражденията на персонала по администриране на проекта (ръководител на проект, координатор на проект, технически сътрудник, счетоводител (възнаграждения по граждански договори и осигуровки) – до 15% от общата стойност на проекта;
3. За разходи за възнаграждения за куратор (възнаграждения по граждански договори и осигуровки) – до 10% от общата стойност на проекта.
За допустимите разходи се прилагат оферти за закупуване на материали и ползване на външни услуги, актуални към датата на кандидатстване или резултати от проведени пазарни проучвания или консултации, използвани за определяне на прогнозните стойности в бюджета на проекта.
Недопустими разходи за финансиране са тези, които не са пряко свързани с дейностите по проекта, включително:
1. разходи за строително-монтажни работи (СМР);
2. разходи, извършени преди началото на проекта и след датата на неговото приключване;
3. разходи за придобиване на дълготрайни материални активи;
4. разходи, които вече са финансирани по други програми, което се удостоверява с декларация по Приложение № 3;
5. режийни разноски и представителни разходи като коктейли и други, които не са пряко свързани с дейности, водещи до реализацията на проекта.
Критериите за оценка са съгласно Приложение № 6 от Правила за условията и реда за провеждане на конкурсни сесии за финансиране на проекти в областта на визуалните изкуства.
УСЛОВИЯ ЗА КАНДИДАТСТВАНЕ:
1. Срокове за подаване на заявление, реализация и отчитане на проектите:
1.1. Срок за подаване на заявления – 20 календарни дни от датата на публикуване на обявата. При условие, че последният ден е неприсъствен, на основание чл. 60, ал. 6 от ГПК срокът изтича в първия следващ присъствен ден.
1.2. За Държавни културни институти в областта на културното и аудиовизуалното наследство, второстепенни разпоредители с бюджет към Министерство на културата:
− Срок за НАЧАЛО за реализиране на дейностите по проекта след сключване на договор с Министерство на културата.
− Срок за КРАЙ за реализиране на дейностите по проекта до 30.10.2026 г.
− Срок за представяне на финансов отчет на проекта до 20.12.2025 г.
− Срок за представяне на съдържателен отчет на проекта до 30.11.2026 г.
За всички останали:
− Срок за НАЧАЛО за реализиране на дейностите по проекта от 02.01.2026 г.
− Срок за КРАЙ за реализиране на дейностите по проекта до 30.10.2026 г.
− Срок за представяне на съдържателен и финансов отчет на проекта до 30.11.2026 г.
2. За кандидатстване не се изисква съфинансиране.
3. Всеки кандидат има право да кандидатства с едно проектно предложение.
4. За финансиране на проекти се кандидатства като се подават следните документи:
4.1. Заявление по образец, съгласно Приложение № 1.
4.2. Попълнен формуляр за кандидатстване по образец, съгласно Приложение № 2.
4.3. Декларация по образец, съгласно Приложение № 3.
4.4. Бюджет на проекта по образец, съгласно Приложение № 4.
4.5. Оферта за материали и ползване на външни услуги, актуални към датата на кандидатстване или резултати от проведени пазарни проучвания или консултации, използвани за определяне на прогнозните стойности в бюджета на проекта.
4.6. Визуален материал, даващ по-пълна представа за концепцията на проекта.
4.7. Други документи (ако е приложимо).
5. Документите за кандидатстване могат да бъдат подавани, както следва:
5.1. На хартиен носител в един екземпляр, на място в деловодството на Министерство на културата или чрез лицензиран пощенски оператор, като в тези случаи важи датата на изпращане, поставена на пощенското клеймо или датата на изпращане, поставена на разписката, издадена от куриерската служба. Всички копия на документи следва да са заверени с „Вярно с оригинала“, подписани от лицето, представляващо кандидатстващата организация и подпечатани с нейния печат.
5.2. На електронна поща: delovodstvo@mc.government.bg, до 23:59 часа на последния ден от посочения срок. В „относно“ на изпратения имейл следва да бъде посочен следния текст: „Кандидатстване по сесия за визуални изкуства 2025“. Всички документи следва да са подписани с електронен подпис.
Правилата за условията и реда за провеждане на сесия и формулярите за кандидатстване са публикувани на интернет страницата на министерството – www.mc.government.bg, в раздел Дирекции по изкуство и култура/Културно наследство, музеи и изобразителни изкуства/Процедури за финансова подкрепа/Правила за условията и реда за провеждане на конкурсни сесии за финансиране на проекти в областта на визуалните изкуства
Линк към правилата и необходимите за кандидатстване документи:
http://mc.government.bg/page.php?p=58&s=429&sp=512&t=791&z=0.
Допълнителна информация се предоставя само по процедурата за кандидатстване на следните телефони и имейл адреси – Десислава Дикова 02/94-00-826, e-mail: d.dikova@mc.government.bg; Благовеста Маринова – тел: 02/94-00-947, e-mail: bl.marinova@mc.government.bg
Краен срок за подаване на проектни предложения – 03.11.2025 г. вкл.